Film Screenings
عروض أفلام

10 Years of Movement
Arab Films on
(post) Revolutions

 

During the North Africa and West Asia (NAWA) rebellions of 2010/11, millions took to the streets of Tunis, Cairo, Sanaa, Daraa, Algiers, Rabat and elsewhere. They demanded freedom and social justice, shook the political status quo and, in some places, toppled long-established autocratic regimes. Ten years have passed since then. Awareness of the devastating human losses and grief over “missed opportunities” have come to the fore. But also, the realization that resistance and revolution always find a way to persevere, to continue sending out impulses, even if only in private spheres or faraway places. Indeed, during the last two years, a so-called second wave of NAWA protests began in Sudan, Lebanon and Algeria. Some of these revolts also have links to much earlier protest movements in the region. To mark the tenth anniversary of the NAWA rebellions of 2010/11, this film series seeks to engage us in reflecting on and scrutinizing the genesis and extent of the protests, past and present.

The series “10 Years of Movement. Arab Films on (post) Revolutions” comprises eight films from eight countries: Algeria, Egypt, Lebanon, Morocco, Palestine, Sudan, Syria, and Tunisia. All of the films reflect in some way on the legacies of and prospects for continuing political struggles for justice on different levels. Transcending the binary discourse of success and failure as a mode of interpretation, the film series focuses more than anything else on subjective experiences of political struggle and possibility. Whether documentary or fiction, the films in the series feature unusual narration and aesthetics that invite an affective and reflexive appraisal of the revolutionary events, their pre-and post-shocks, as well as hopes and defeats. The personal turns out to be fundamentally political, as the films’ engagement with gender relations show, whether in Egypt or Algeria, Tunisia or Sudan. The films also explore the limits and possibilities of collective action, whether through creative Palestinian responses in Israel or grassroots Amazigh resistance in Morocco. And through a film from Syria, the scope and limits of media representation in times of crisis are thoroughly probed and challenged.

As with the film series “Beyond Spring,” which ran at the Werkstatt der Kulturen in Berlin from 2015 to 2019, the films included in this tenth-anniversary series and the discussions and debates that will follow them with filmmakers, academics and activists from the region, strive to take into account the complex intertwining of socio-economic conditions, historical contexts and gender-specific experiences.

عشر سنوات من الحراك
السينما العربية
و(ما بعد) الثورات

 

عقد مضى على الانتفاضات العارمة التي امتلأت خلالها شوارع  العالم العربي في تونس، القاهرة، صنعاء، درعا، الرباط وغيرها من المدن بالملايين تطالب بالحرية والعدالة الاجتماعية وسقوط أنظمة قمعية،استقرت لها الأمور لسنوات طويلة، طال فيها أمد الظلم والفساد. عقد مضى، تعاقبت فيه الهزائم والخسائر وتعددت أسباب الرثاء، احاسيس الفقد و”الفرص الضائعة”. في الوقت ذاته، أصبحنا على وعي وإيمان بأن الروح الثائرة، المُقاومة، تجد حتماً طريقها للتعبير عن نفسها بأشكال مختلفة، في  المساحات الخاصة تارة  وفي أماكن أخرى بعيدة طوراً. بدا ذلك جلياً خلال الأعوام القليلة الماضية، حيث شهدنا ما يطلق عليه  انتفاضات الموجة الثانية في السودان، لبنان والجزائر، كاشفة عن  علاقات من التأثير والتأثر تعود أصولها إلى ما سبق ثورات الموجة الأولى من حراك.

 في هذا البرنامج السينمائي نحاول بمناسبة حلول الذكرى العاشرة لثورات المنطقة إلقاء نظرة نقدية على مساراتها وتوابعها، استقصاء أصولها ومقدماتها وربط ماضيها بحاضرها. 

عشر سنوات من الحراك. السينما العربية و(ما بعد) الثورات هو برنامج يضم  ٨ أفلام من ٨ بلدان عربية هي الجزائر، مصر، لبنان، المغرب، فلسطين، السودان، سوريا وتونس. تتناول الأفلام إرهاصات الحراك السياسي في المنطقة والآفاق المستقبلية لمواصلته من أجل تحقيق العدالة على مختلف المستويات.

 نحاول بهذا البرنامج تجاوز ثنائية النجاح والفشل في سرد وقائع الثورات وتفسير مساراتها، ونركز أكثر على خصوصية التجربة وما تتيحه من ممكنات للتغيير وتحقيق الذات. بين الوثائقي والروائي تتنوع أفلام البرنامج وتتعدد وسائلها السردية والجمالية في دعوة المشاهد/ة للتأمل النقدي والتفاعل الشعوري مع ما سبق الثورات من حراك وما خلفته من صدمات وآمال. تبرز هذه الأفلام كذلك الارتباط الوثيق بين الشخصي الخاص والسياسي العام، من خلال تقصّيها للعلاقات الجندرية مثلاً في مصر، السودان، الجزائر أو تونس.  تطرح الأفلام أيضاً أسئلة حول حدود وإمكانات النشاط السياسي الجمعي، من خلال استعراضها للوسائل الإبداعية التي يلجأ إليها الفلسطينيون في مواجهتهم  لإسرائيل أو لمجهودات المقاومة الشعبية للأمازيغ في المغرب. بينما يطرح الفيلم السوري تساؤلات عن دور الصورة، ومحدودية ما تستطيع التعبير عنه وتمثيله في أوقات الأزمات السياسية.

كما كان الأمر مع عروض سلسلة “ما بعد الربيع” التي استضافتها برلين في قاعات “فركشتات دير كولتور” بين ٢٠١٥ و ٢٠١٩ ستعقب العروض السينمائية في هذا البرنامج نقاشات مستفيضة مع سينمائيين، أكاديميين ونشطاء من المنطقة للربط محتوى الأفلام وجمالياتها بالسياقات التاريخية، علاقات الجندر، والظروف السياسية والاقتصادية والاجتماعية التي نشأت فيها.

07-14 July 2021

Kino der kulturBrauerei Berlin  

Schönhauser Allee 36, 10435 Berlin

٧ حتى ١٤ من شهر يوليو | تموز 2021

سينما كولتوربراوراي برلين

العنوان : شونهاوزهآليه 36

10435 برلين